Functie-onderzoek
Om een goed advies te kunnen geven over de begeleiding die het kind nodig heeft, is het belangrijk om de sterke en de zwakke punten in beeld te brengen. De volgende onderdelen kunnen in een functie-onderzoek aan bod komen:
- auditief geheugen: wat onthoudt het kind als het informatie hoort?
- visueel geheugen: wat onthoudt het kind als het informatie ziet?
- associatief geheugen: wat onthoudt het kind als het informatie ziet en hoort?
- aandacht: kan het kind langere tijd de aandacht vasthouden? Kan het kind nauwkeurig werken? Werkt het kind impulsief?
- informatieverwerking: wat gebeurt er als er twee prikkels tegelijk worden aangeboden? Is het kind sneller dan gemiddeld afgeleid?
Didactisch onderzoek
Verschillende leergebieden kunnen onderzocht worden:
- leervoorwaarden
- technisch lezen
- begrijpend lezen
- spelling
- rekenen
Om een duidelijk beeld te krijgen van het leerniveau van het kind worden de resultaten op de toetsen omgezet in standaardscores of in een leerrendement. Om het leerrendement te berekenen zijn de DL en DLE nodig. dyslexie verklaring > kosten > |